Online marketing

Met online marketing kun je jouw producten of diensten via het internet promoten om zou je doelgroep te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld via een website, social media, e-mailmarketing en zoekmachine optimalisatie (SEO). 

Als MKB’er kan online marketing veel voordelen bieden. Het kan bijvoorbeeld meer exposure voor je bedrijf genereren en nieuwe klanten aantrekken. Door online aanwezig te zijn, kun je ook meer naamsbekendheid opbouwen en beter vindbaar worden voor potentiële klanten.  

Een ander voordeel van online marketing is dat het relatief goedkoop kan zijn in vergelijking met traditionele marketingkanalen, zoals advertenties in kranten of op de radio. Bovendien kan online marketing gerichter worden ingezet, bijvoorbeeld door het targeten van specifieke doelgroepen op social media of via gerichte zoekwoorden in zoekmachines. Ook kun je voor een klein bedrag advertentieruimte op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, Instagram inkopen voor een nog beter bereik van je doelgroep. 

Het is wel belangrijk om te beseffen dat online marketing een continu proces is en dat het tijd kost om resultaten te boeken. Het vereist ook kennis en vaardigheden om het effectief te kunnen inzetten. Het is daarom raadzaam om als ondernemer hierover te leren en eventueel hulp te zoeken bij een online marketingbureau of een expert. 

 

Voorbeelden uit de praktijk

Benieuwd naar de vragen waar andere mkb-ers mee aan de slag zijn gegaan? Bekijk hieronder hoe zij het hebben aangepakt.

Delano PR
Online sales (e-commerce) en marketing
Social media

Hoe krijg ik meer bekendheid met mijn profiel op Entnest?

Zwartjes van 1883
Online sales (e-commerce) en marketing
Social media

Hoe kunnen we onze social media inzetten voor ons bedrijf?

Social media voor klassieke schoenwinkel

KiteOnly
Online sales (e-commerce) en marketing
Social media

Kitesurfshop KiteOnly uit Haren wilde meer bezoekers naar de webshop.

Foto van Ingrid
Studenten adviseren Ingrid van De Geldboom: website en social media onder de loep
Digitalisering
Online sales (e-commerce) en marketing

Ingrid Hoogstraten van De Geldboom heeft deelgenomen aan twee waardevolle trajecten: een website scan, sociale media en content creatie. Met de frisse blik van jonge talenten zorgde het advies voor een echte eye-opener bij Ingrid.