Blogs

Hoe kun je als MKB pinbetalingen accepteren?

Als ondernemer ben je afhankelijk van inkomsten. Je werkt voor je inkomsten en werkt zelfs hard om goede cijfers te behalen. Het lastige is dat je altijd afhankelijk blijft van je klanten. Zelfs wanneer je met succes een opdracht hebt afgerond, zit je nog te wachten op de betaling. Dit wachten kan soms lang duren. Ontzettend lang. Zelfs na lange tijd kan nog blijken dat je de betaling (waarschijnlijk) nooit zal ontvangen, zoals in het geval bij een oplichter of faillissement. Pinbetalingen zouden hierbij een oplossing kunnen bieden. Wat moet jij als ondernemer weten over pinbetalingen accepteren?

Facturen uitschrijven

Facturen schrijven

Je kent de procedure vast wel. Ondernemers met een midden- of kleinbedrijf schrijven facturen uit. Deze procedure zal altijd volgens het volgende stappenplan moeten gaan:

  1. Kennismaking met klant
  2. Bespreking werkzaamheden, aantal uren en vergoeding
  3. Schriftelijke bevestiging van klant + akkoord
  4. Uitvoeren en goed opleveren werkzaamheden
  5. Schrijven en opsturen factuur
  6. Ontvangen betaling

Lees er hier meer over.

Bevestiging van afspraken

Het kan bij elke stap misgaan, maar vooral stap 6, de betaling, kan anders lopen dan verwacht. Het is belangrijk voor elke MKB-ondernemer om de opdracht goed te bespreken en op basis daarvan een schatting + prijs voor te stellen aan de opdrachtgever. Vervolgens dient de opdrachtgever een akkoord te geven op papier. Dit kan een ondertekende offerte zijn of per e-mail. Het laatste wordt vaak voor kleinere opdrachten gebruikt, terwijl de offerte juist veelal wordt gebruikt voor grootschalige opdrachten voor grote(re) instellingen of bedrijven. Zonder dit akkoord of een ondertekende offerte, heb je als MKB-ondernemers, zzp-er en/of freelancer geen been om op te staan als de factuur niet betaald wordt.

Een bedrijf dat niet wilt betalen, zal er namelijk alles aan doen om niet te hoeven betalen. De meest makkelijke manier om onder een betaling uit te komen, is te zeggen dat de factuur niet overeenkomt met de afspraken. Zonder een schriftelijke bevestiging of een schriftelijk bewijs van de afspraken, heeft de MKB-ondernemer geen been om op te staan. Met een schriftelijk bewijs en/of bevestiging, kan de ondernemer naar de rechter stappen om een betaling af te dwingen. Dit is natuurlijk een uiterste maatregel. Tot die tijd kan de ondernemer aan de opdrachtgever aantonen dat de prijs voor de werkzaamheden wel degelijk op die manier is besproken én bevestigd.

Freelancer credo

Faillissement

Een ander mogelijke reden waarom een betaling van de gedane werkzaamheden kan uitblijven, is bij faillissement van de opdrachtgever. Een faillissement is het resultaat van een bedrijfsvoering waarbij de inkomsten achterlopen en zeer tegenvallen. Zelfs wanneer er uitgaven worden gedaan, kunnen het ontbreken van inkomsten leiden tot een faillissement. Dit betekent dat het voor het MKB niet altijd duidelijk is dat een opdrachtgever dreigt failliet te raken.

In veel gevallen heeft de ondernemer met een MKB-bedrijf wel een vermoeden. In veel gevallen, overigens niet alle gevallen, is het faillissement het resultaat van een wanbeleid in het bedrijf. Het ontbreken van voldoende omzet kan aan veel dingen liggen, bijvoorbeeld een slecht product. Een faillissement kan ook het resultaat zijn van te hoge uitgaven, wellicht bij beperkende inkomsten. Dit is ook wanbeleid. Als MKB ben jij ook onderdeel van dit wanbeleid met te hoge uitgaven.

Let hier als MKB-ondernemer op en ga niet in zee wanneer je de bedrijfsvoering van de opdrachtgever niet vertrouwd. In het geval van een faillissement van de opdrachtgever, kan je als MKB-er bijna altijd naar je geld fluiten.

Bij een faillissement van een opdrachtgever wordt er een curator ingeschakeld. De curator inventariseert de schulden en schuldeisers en in hoeverre er nog geld, onroerend goed of (waardevolle) bezit is. Het bezit wordt verkocht en met de opbrengst worden schuldeisers en schulden afbetaald. Vervolgens blijft de ondernemer vaak nog met een forse restschuld zitten. De (failliete) ondernemer kan er uiteindelijk voor kiezen om in de schuldsanering te gaan. In dat geval neemt de overheid de schuld over in ruil voor een groot deel van de inkomsten van de schuldenaar gedurende 3 tot 5 jaar. Ondanks dat dit voor de schuldenaar geen pretje is en dit zware jaren zullen zijn, betekent dit voor veel schuldeisers dat ze maar een klein deel van hun geld zullen terugzien.

Het MBK is kwetsbaar in dit soort situaties. Een betaling voor werkzaamheden die zijn verricht, is van levensbelang voor het MKB. Het uitblijven van een betaling kan een simpele, maar doeltreffende doodsteek zijn voor een klein bedrijf.

Ontvangen betaling: Hoe kun je als MKB ondernemer een factuurbedrag ontvangen?

Als ondernemer van een midden- of kleinbedrijf ben je afhankelijk van je inkomsten. Je werkt en krijgt daarvoor betaald. Wanneer je niet krijgt betaald, kun je je kosten niet dekken en bovendien niet zelf een vergoeding incasseren uit je eigen bedrijf. Bovendien: zonder betalingen doe je vrijwilligerswerk. Met vrijwilligerswerk verdien je echter helemaal niets. Daarnaast is mijn persoonlijke motivatie voor het voorstellen van een eerlijke betaling: Ik ga niet vrijwillig werken voor een bedrijf dat (goede) winsten maakt naar aanleiding van mijn werkzaamheden. Vrijwilligerswerk wordt namelijk gedaan voor hulpbehoevenden.

Werk niet vrijwillig voor een bedrijf wat geld verdient naar aanleiding van jouw werkzaamheden

Facturen maken voor MKB

Maar hoe ontvang je deze betalingen? De meeste ondernemers schrijven facturen uit. Op deze facturen staat een beschrijving van de werkzaamheden vermeld met het totale bedrag.

Hoe maak je je factuur? Afhankelijk van je werkzaamheden, hoeft een factuur er niet tiptop uit te zien. De functie van een factuur is namelijk erg simpel: het vermelden van de werkzaamheden met het bijbehorende te betalen bedrag.

De Belastingdienst stelt echter enkele eisen aan facturen. Wanneer je niet aan deze eisen voldoet, kun je zelfs een boete krijgen. Voor jezelf, je MKB-bedrijf en je administratie is het echter ook goed om je aan deze eisen te houden, zodat je een goede, rechtsgeldige factuur uitstuurt.

De Belastingdienst stelt de volgende eisen aan facturen:

  1. Naam, adres en BTW-nummer van de ondernemer;
  2. KvK-nummer van ondernemer;
  3. Uniek factuurnummer, wat een opvolgend nummer dient te zijn;
  4. Factuurdatum;
  5. Naam en adresgegevens van opdrachtgever;
  6. Datum of tijdvak van de levering van het product en/of diensten;
  7. Aantal geleverde diensten of producten;
  8. Een omschrijving van de geleverde diensten of producten;
  9. Het te factureerde bedrag exclusief btw;
  10. Het btw-tarief;
  11. Het totale btw-bedrag;
  12. Het totale factuurbedrag inclusief btw.

Zie de volgende video voor een gedetailleerde beschrijving van de eisen die de Belastingdienst geeft aan facturen van ondernemers in Nederland.

Het nadeel van het schrijven van facturen voor het ontvangen van betalingen, is de betaaltermijn. Wettelijk gezien dient de opdrachtgever de factuur binnen 30 dagen na ontvangst te betalen. Helaas is dit niet altijd het geval. Dit betekent dat de hardwerkende ondernemer aan het wachten is op zijn of haar geld en zelf in de problemen kan raken met kosten. Tegelijkertijd wil je als ondernemer een goede klant niet onnodig lastig vallen.

Pinbetalingen accepteren als MKB

Een andere mogelijkheid om als MKB betalingen te ontvangen, is via pinbetalingen. Pinbetalingen zijn een veel snellere manier van het ontvangen van betalingen dan via facturen.

Wat zijn pinbetalingen?

In Nederland is het betalen via pin ontzettend populair. In andere landen in de wereld, wordt er juist veel meer betaald via Creditcard. Pinbetalingen zijn voor het MKB echter een stuk goedkoper. Maar vergeet niet dat pinbetalingen voor de consument ook een stuk goedkoper en makkelijker zijn.

Pinbetalingen gebeuren direct in de winkel, zowel in de online winkel (via iDeal) of offline winkel (via een pinautomaat).

Bij het pinnen gebruikt de klant doorgaans zijn of haar pinpas met pincode. Tegenwoordig zijn er andere, meer technologische manieren om via pin te betalen. Voor kleinere bedragen hoeft bijvoorbeeld geen pincode meer te worden ingevoerd wanneer de klant dit wenst. Ook is er tegenwoordig contactloos betalen, waarbij de klant bij kleine bedragen zijn of haar pinpas slechts langs het apparaat hoeft te halen om de betaling te voltooien.

Bij webshops kan er ook met iDeal worden betaald. iDeal is een typisch Nederlandse manier van elektronisch betalen, aangezien ook specifiek pinbetalingen met name in Nederland populair zijn. Al zijn er andere landen die vergelijkbare producten als iDeal bieden aan de consument. Bij iDeal kan er online worden betaald. Bij kleine bedragen is er slechts een code nodig om de iDeal betaling te voltooien. Bij hoge bedragen dient de pinpas, de pincode en een klein apparaaatje te worden gebruikt voor het voltooien van de betaling. Ook bij iDeal is de verkoper zeker van het ontvangen van de betaling. Een bedrijf als CCV of EasyPayments kan voor jou creditcard- of pinbetalingen accepteren.

Voordelen MKB van pinbetalingen

Pinbetalingen hebben veel voordelen voor het MKB. De voordelen van pinbetalingen zijn:

  • Bij pinbetalingen betaalt de klant direct voor een product of dienst. Dit is fantastisch, want dan is het bedrijf zeker dat de betaling zal worden ontvangen.
  • Een pinbetaling is ontzettend goedkoop voor het MKB-bedrijf.
  • Pinbetalingen zijn een erg veilige manier van het ontvangen van betalingen. Het hebben van contant geld in een kassa is erg kwetsbaar voor berovingen. Beveiliging brengt extra, hoge kosten met zich mee. Bovendien is contant geld kwetsbaar voor fraude door het personeel.
  • Pinnen is makkelijk en snel. Het is makkelijk voor de klant, maar ook voor het MKB. Pinbetalingen staan namelijk erg snel op de bankrekening van de onderneming. Bovendien is het ontvangen van een pinbetaling vaak (enkele seconden) sneller dan het ontvangen van een contante betaling. Dan werkt het personeel dus efficiënt.

Voor veel MKB-ondernemers  zijn pinbetalingen een makkelijke en efficiënte manier om betalingen te ontvangen en inkomsten te genereren.

 

 

Hoe word ik een succesvolle zzp-er?

Als je dit leest, wil je waarschijnlijk graag een zzp-er worden. Lekker freelance vanuit huis werken. Werken wanneer je wilt en in je huiskleding (joggingbroek, trui en sloffen) rondbanjeren door je huis. Ben je klaar voor je eerste klus?

Dan ben je met je neus in een eerste veelgemaakte denkwijze gevallen. Beginnende freelancer hebben vaak een romantisch beeld bij het werk. Ze denken dat freelance werk naar hen toekomt en ze vooral kunnen genieten van vrijheid. Alsof je thuis kan zitten ‘wachten’ op leuke, uitdagende, intrigerende opdrachten. De realiteit is echter dat je hard moet vechten voor werk. Het is hollen of stilstaan. Wanneer je echt werk nodig hebt, krijg je niets. Wanneer je overloopt van de opdrachten, krijg je nog meer opdrachten toegestuurd. Je bent afhankelijk van het werk wat je wordt gegeven door anderen.

Je moet blijven streven. Iets wat goed is, is nooit makkelijk.

Midden- en kleinbedrijf

Ik wil niet je dromen in je gezicht laten ontploffen, maar zzp-er zijn is hard werken. Echt hard werken. Het is geen 9 tot 5 baan. Je bent ontzettend afhankelijk en je werk is erg instabiel totdat je ‘het’ hebt gemaakt.

Toch zijn er een aantal geheimen om een succesvolle zzp-er te worden. Deze deel ik graag met je. Door deze stappen te volgen en vastberaden te zijn, kun je binnen enkele maanden een acceptabel inkomen hebben vergaard. Als ik het kan, kan jij het ook.

De eerste weken en maanden zullen een uitdaging zijn. Deze eerste periode zal veel van je vragen. Je zult hard moeten werken om werk te krijgen. Dit betekent vele onbetaalde uren maken. Het is afzien, veel onzekerheid en hard zoeken naar werk. Maar dat is wat je wilt, toch? Je wilt onafhankelijkheid en zelf je dag in kunnen delen.

Voordat je zzp-er wordt

Het proces om zzp-er te worden begint al eerder Er moet veel gebeuren en er moeten veel beslissingen worden genomen vóórdat je zzp-er wordt. Veel zzp-ers beseffen zich op een bepaald moment dat een ‘normale’ baan niet hun ding is. Dat ze liever niet voor een baas werken, maar zich juist zelf willen ontplooien. Veel zzp-ers houden absoluut niet van de 9 tot 5 mentaliteit, maar hebben liever meer vrijheid. Vrijheid is blijheid.

Zzp-ers werken over het algemeen in een sector waar ze al kennis, ervaring én een netwerk hebben. Dit zijn namelijk 10 stappen vooruit. Wanneer je geen kennis, ervaring (achtergrond) en een breed professioneel netwerk hebt op een bepaald gebied, val je letterlijk in het diepe en is de kans op slagen enorm klein.

Zzp-er > Vrijheid = Blijheid?

Succesvolle zzp-ers beginnen niet op de dag dat ze ontslag nemen bij hun baas, maar beginnen juist op de dag dat ze beseffen dat het freelancen hun manier van leven is. Tussen het kiezen om een freelancer te worden en er daadwerkelijk mee te beginnen, zit een hoop voorbereiding. Ik raad je aan om deze periode een betaalde baan aan te houden. Er moet tenslotte brood op de plank komen.

Hoe kun je dit aanpakken? Welke stappen moet je zetten om een succesvolle zzp-er of freelancer te worden? En met welke wetten heb je te maken als je ZZP’er wordt? Lees bijvoorbeeld deze mkb blog wet dba.

Tips om zzp-er te worden

  1. Neem contact op met iedereen die je ooit hebt gekend

Echt letterlijk iedereen. Deel de beslissing die je hebt gemaakt en vertel anderen erover. Vertel hen wat je gaat doen en waarmee je je bezig gaat houden. Laat ze weten wanneer je begint. Laat ze natuurlijk weten dat je open staat voor projecten. Spread the word! Iedereen moet het weten. Ze moeten zich realiseren dat ze jou zoeken.

succesvol zzp-er

Je kan hier niet vroeg genoeg mee beginnen. Elke opdracht is goed, zelfs wanneer deze aan het begin onderbetaald is. Je hebt namelijk ervaring, contacten en referenties nodig. Bovendien leer je ontzettend veel van deze eerste projecten. Deze kennis komt goed van pas wanneer je goede opdrachten krijgt, zodat je een goede klantenkring kan opbouwen.

Hou voor ogen dat je een klus zo snel mogelijk moet kunnen opleveren. Een potentiële klant wilt niet horen dat je ‘over een maand’ een opdracht kan opleveren. Dat kan namelijk te laat zijn. Hoe sneller hoe beter, want dan is de klant blijer. Wanneer dit betekent dat je in het weekend en ’s avonds door moet werken, klinkt dat voor een freelancer niet gek in de oren. Onregelmatig werken hoort namelijk bij het freelance werken. Alles voor een tevreden klant, want van hen ben je afhankelijk.

Deze stap kan je elk jaar weer herhalen. Laat iedereen weten wat je doet en waar je mee bezig bent. De mensen die je kent (privé, sociaal of professioneel) zijn namelijk allemaal onderdeel van je netwerk. Deel regelmatig dingen op social media en praat met iedereen over je werk. Laat ze weten wat je doet, want dan weten ze je te vinden als ze je nodig hebben. Werk is werk.

  1. Werk aan je eigen merk

Je bent je eigen merk. Je bent een ervaren [voeg hier je beroep is]. Je moet jezelf verkopen. Online en offline verkoop je jezelf. De beste marketingstrategie is om zeer goed werk op te leveren. Tevreden klanten komen namelijk terug én vertellen anderen over je goede werk. Bovendien kan je goed werk gebruiken als portfolio om anderen te overtuigen.

Wanneer je jezelf verkoopt, betekent dit dat jouw vaardigheden, persoonlijkheid en professionaliteit ontzettend belangrijk zijn. Denk hieraan. Hoe kom je over? Hoe communiceer je? Hoe denk je dat potentiële klanten je zien?

Presenteer jezelf dus op een professionele en overtuigende manier. Maak een compleet profiel aan op LinkedIn, maar zorg ervoor dat je andere profielen er ook professioneel eruitzien, zoals je Facebook en Instagram. Klanten Googelen namelijk naar je naam.

Een andere belangrijk tip is ervoor te zorgen dat je een naam maakt. Je kunt naam maken door goed werk op te leveren. Tot die tijd, kun je ook een naam maken door over je werk te schrijven of te laten zien wat je kan. Bijvoorbeeld in tijdschriften, op Youtube en op online blogs en professionele online pagina’s. Ook kun je professionele reacties geven op LinkedInpagina’s en beroepsgerichte websites. Meng je in deze online discussies op op online platforms, zodat mensen je naam horen. Hiermee werk je aan je digitale merk. Dit zorgt ervoor dat je

  • Makkelijk te vinden bent
  • Makkelijk wordt onthouden
  • Nuttige informatie kan geven
  • Als expert in je vakgebied kan worden gezien

Dit kan veel tijd in beslag nemen, maar hier kun je jaren van profiteren. Zie het als een investering in je eigen merk. Het is de tijd dus meer dan waard.

Netwerken

Richt je niet alleen op je digitale merk, maar netwerk ook face-to-face. Bijvoorbeeld bij netwerkevenementen, lezingen, conferenties en andere bijeenkomsten. In bijna alle sectoren hebben de visitekaartjes nog steeds een ontzettend belangrijke rol. Wanneer je een persoon persoonlijk ontmoet, geeft dit veel meer vertrouwen en blijft deze persoon veel beter hangen. Hier moet je je voordeel uit halen. Ontwerp dus je visitekaartje, laat er duizenden printen en ga er op uit.

  1. Schrijf een actieplan

Onderschat nooit de kracht van het plannen. Weet wat je doel is. Realiseer je piekfijn wat je wilt gaan doen. Weet welke stappen je moet doorlopen. Begin op tijd met het opstellen van je actieplan, het liefst enkele maanden voordat je je betaalde baan opgeeft.

Schrijf een bedrijfsplan en herformuleer deze naarmate je vorderingen maakt. Neem hier ook het financiële plaatje in op. Hoeveel wil je per maand verdienen? Hoeveel projecten zou je hiervoor elke maand moeten opleveren? Dan heb je een maandelijks streefdoel wat met name in de beginperiode zowel stress als rust kan opleveren. Stress wanneer je je maandelijks doel nog niet hebt gehaald, rust en zelfvertrouwen wanneer je deze wel hebt gehaald.

Naarmate de maanden voorbijgaan, zal je merken dat je je maandelijkse streefdoel makkelijker haalt. Dan kan je je doel vergroten, zodat je inkomen hoger wordt. Dit streefdoel laat je ook zien of je een drankje kan doen met je vrienden of dat je de laatste week droog brood moet eten.

Deze financiële kant van het zzp-er zijn, is de minst leuke kant. Niemand kiest voor een stressvol bestaan om je schamele inkomen bij elkaar te harken terwijl je 50 uur per week werkt. Toch heb jij ervoor gekozen. Kijk vooral naar de mooie kanten van je freelance werk, zoals de vrijheid en de voldoening die je eruit haalt.

Dit plan komt overigens handig van pas in je marketingstrategie. Bijvoorbeeld door de antwoorden op de volgende vragen te herformuleren:

  • Waar vind ik mijn beste klanten?
  • Hoe sluit ik een goede deal?
  • Wat is mijn minimum uurloon?
  • Kan ik mijn pitches wellicht bijschaven?
  • Hoe kan ik mijn vaardigheden verbeteren zodat deze beter aansluit op wat de klant wilt/zoekt?
  1. Wat doen je concurrenten?

Wees een spons en neem zoveel mogelijk informatie op. Bijvoorbeeld wat vrienden je vertellen en hoe (potentiële) klanten reageren. Lees blogs en advertenties van je concurrenten. Hoe pakken zij het aan? Hier kan je ongelooflijk veel van leren. Hiermee samenhangend moet je natuurlijk artikelen en blogs lezen gerelateerd aan je werkveld, zodat je altijd up-to-date blijft.

Ga bijvoorbeeld na hoe je klanten jou hebben gevonden en in hoeverre jij vindbaar bent. Hoe beter je vindbaar bent, hoe meer klanten je zullen contacteren.

Hoe kun jij je onderscheiden van je concurrenten? Kan jij dingen beter of een meer compleet plaatje bieden? Vermeld dit dan duidelijk op je website, social media en vertel dit duidelijk aan je klanten. Waarom moeten ze voor jou kiezen en niet voor een meer ervaren persoon?

Lever altijd beter werk dan anderen. Weer communicatiever, punctueler, nauwkeuriger, enzovoort. Dit streven kan erg stressvol zijn, dus houd jezelf in de hand. Toch moet je altijd het beste uit jezelf halen. Je bent tenslotte je eigen merk. Jouw werk is je beste visitekaartje.

Elke freelancer is anders. Er is niet één weg naar het Rome van zzp-ers. Kies de weg die bij je past en neem de bovenstaande tips sterk in overweging. Ga ervoor, maar loop jezelf niet voorbij!

Tips: Hoe richt ik mijn kantoor in – elektronica bestellen

Voor alle bedrijven is de inrichting van het kantoor een belangrijk aspect. Het kantoor is namelijk het visitekaartje van de onderneming. Met name voor het MKB is de kantoorinrichting echter belangrijk. Voor het MKB is het kantoor namelijk een erg persoonlijk iets. In dit artikel worden er tips besproken voor het inrichten van het kantoor. Dit artikel richt zich met name op elektronische aspecten. Nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen het werken namelijk een stuk aangenamer, prettiger en productiever maken. Met name dit laatste voordeel van elektronische kantoorartikelen is natuurlijk essentieel voor de groei van jouw onderneming.

Het midden- en kleinbedrijf (MKB) heeft een ontwikkeling doorgemaakt. Ieder midden- of kleinbedrijf is klein begonnen en is door hard werken, strategische beslissingen en goede producten gegroeid. Elke ondernemer zal dit aanvullen met ‘bloed, zweet en tranen’.

Elke onderneming begint thuis. Thuis komen namelijk de ideeën, maar groeit ook het lef. Veel ondernemers beginnen als zzp-er en freelancer. Gewoon thuis aan de keukentafel. Wanneer het bedrijf groeit, groeit ook de wens van een eigen kantoor. Het eerste eigen kantoor zal een representatieve plek zijn waar je klanten kunt ontvangen, maar ook een plek waar je veel productiever kan zijn dan thuis. Er is minder afleiding, er zijn minder (huishoudelijke) taken om te doen en je kunt je veel beter richten op je werk.

Kantoorinrichting thuis

Of je nu vanuit huis werkt aan de keukentafel, een eigen kantoor aan huis hebt of een extern kantoor, de volgende tips kunnen je helpen om een perfecte, rustgevende, maar productieve werkomgeving te creëren.

Kantoorinrichting tip 1: Je hoeft niet veel geld uit te geven

De meest inspirerende werkplekken kosten eigenlijk helemaal niet zoveel geld. De beste kantoren zijn de ruimtes die de mensen zelf hebben ingericht en gedecoreerd. De grootste techbedrijven zijn hier overigens een goed voorbeeld van. Hier zijn de kantoren heel persoonlijk en is er vaak gebruik gemaakt van spullen van marktplaats, een vlooienmarkt of een tweedehands winkel. En waarom ook niet? Google, Apple en Amazon doen het.

Het hoeft niet duur design te zijn. Kies wat dingen die bij jou en je product of dienst passen. Deze spullen geven namelijk precies de juiste uitstraling.

Kantoorinrichting tip 2: Maak ruimte

Veel MKB-ers met een thuiskantoor werken aan de keukentafel. In dit geval concurreert het huishoudelijk werk met het professionele werk. Je rekeningen liggen tussen de tijdschriften van je kinderen of je laptop staat op dezelfde tafel als waar je met je gezin luncht en waar je ’s avonds samen eet. Of terwijl je werkt, staat je partner de was op te vouwen aan dezelfde keukentafel. Dat werkt natuurlijk niet.

Het is veel productiever om een ruimte te creëren die geheel gericht is op je werk. Dan wordt je veel minder afgeleid en kun je je dus beter concentreren. Je zult merken dat je dan meer werk gedaan krijgt en je tijd veel efficiënter indeelt.

Ruimte maken op je werkbureau houdt ook in om de juiste opbergmogelijkheden te benutten. Denk bijvoorbeeld aan mappen, een boekenkast, een bord waarop je post-its kunt plakken, enzovoort. Geef alles een plekje zodat je alles netjes kunt opbergen. Dan heb je de ruimte, maar ook de rust in je hoofd, om je geheel op je werk te richten.

Kies wat je inspireert

Kantoorinrichting tip 3: Voeg toe wat je inspireert

Druk je eigen stempel op je werkruimte. Of dit nu een kantoor thuis of buitenshuis is; gedeeld of privé. Laat jezelf inspireren! Hoe meer je werkomgeving je inspireert, hoe inspirerender het voor je zal zijn.

Denk bijvoorbeeld aan herinneringen, plekken, gebeurtenissen of personen waar je een gelukkig en ontspannen gevoel bij krijgt. Een leuke vakantie, je droomplek, je gezin, partner of huisdier. Ben je dol op prullaria? Voeg ze dan vooral toe aan je werkomgeving. Hou je meer van netjes, opgeruimd en schoon? Wees dan niet te scheutig, maar houdt het overzichtelijk en rustig door te kiezen voor je favoriete objecten.

Vergeet hierbij niet wat planten en groen toe te voegen. In kantoren ontbreekt het vaak aan planten en bloemen. Dat is eigenlijk raar. Het kan je kantoor erg opfrissen. Niet alleen door de kleuren, maar ook door de geur en de natuurlijke luchtverfrissing.

Kantoorinrichting tip 4: Maak ruimte vrij voor belangrijke activiteiten

Aan een kantoor denken we vooral aan werken: een bureau, bureaustoel en laptop. Doe je niets anders tijdens je werkuren? Waarschijnlijk wel. De beste ideeën komen tijdens andere activiteiten. Zet bijvoorbeeld een lekkere stoel neer in je kantoor. Of qua elektronica: koop boxjes voor wat goed geluid uit je computer voor muziek of films.

Elektronica tip: koop goede boxjes voor je computer

Kantoorinrichting tip 5: Decoreer je kantoor met zowel mooie als essentiële spullen

Wat is het verschil tussen een saai kantoor en mooi kantoor? Een saai kantoor heeft een bureau, witte muren en verder niets. Het is inspiratieloos. Een mooi kantoor heeft persoonlijke items en is ontzettend inspirerend. Juist, inspirerend is het sleutelwoord. Daar wordt je namelijk productief van, maar ook vrolijk en gelukkig. Wanneer je ontzettend veel uren gaat doorbrengen op kantoor, kun je beter een plek creëren waar je blij van wordt.

Je mag je kantoor net zo behandelen als bijvoorbeeld je slaapkamer en woonkamer. Door mooie kleuren toe te voegen, essentiële objecten niet te vergeten en persoonlijke dingen te gebruiken die je een goed gevoel geven. Je mag zeker blij worden wanneer je je kantoor binnenkomt.

Breng bijvoorbeeld kleur aan in je kantoor. Niemand heeft ooit gezegd dat een kantoor alleen de kleuren wit, bruin en zwart mag hebben. Ook heeft niemand gezegd dat een kantoor chique en saai zou moeten zijn. Voeg persoonlijke dingen toe en dingen die je blij maken. Maar denk ook aan comfort. Een goede bureaustoel is essentieel voor een gezonde werkhouding.

Denk ook aan andere essentiële dingen. Welke spullen heb je nodig op je kantoor? Bijvoorbeeld een kapstok, printer, goed internet, een koffieapparaat voor goede koffie, enzovoort.

Elektronica tip: Vergeet niet om goed internet aan te leggen.

Zorg dat je de juiste spullen verzamelt die het werk plezieriger maken. Bijvoorbeeld goede opbergmogelijkheden zorgen ervoor dat je je niet stoort aan een rommeltje. Of misschien vind je het werken op een computer veel fijner dan het werken op een laptop. In dat geval is het erg belangrijk dat je een iCloud hebt, zodat je altijd toegang hebt tot belangrijke bestanden, maar ook zodat je niets kwijtraakt.

Elektronica tip: Denk aan je digitale dataopslag en schaf iCloud aan voor meer en veiliger werkgemak.

Elektronica kopen voor je kantoor

Kantoorinrichting tip 6: Gebruik functionele elektronica

Wist je dat technologische, elektronische snufjes ons leven een stuk gemakkelijker kunnen maken? Ja natuurlijk wist je dat al. Maar op het kantoor geldt hetzelfde!

Toch worden deze elektronische apparaten vaak ‘vergeten’ op het kantoor. Ze kunnen je echter helpen bij het beter concentreren op je werkzaamheden en ze kunnen je zelfs helpen om productiever te zijn. Wanneer je productiever bent, verdien je meer.

Er is echter nog een belangrijk voordeel aan het gebruik van elektronische apparaten op je kantoor. Elektronica kan je namelijk blijer maken. Het werk als zzp-er, freelancer en (startende) ondernemer kan erg stressvol zijn. Bovendien zal je vele uren op je kantoor doorbrengen. Zorg er dus voor dat je kantoor een plek is waar je blij van kunt worden.

Welke elektronische apparaten moet je voor je kantoor aanschaffen?

  1. Een koffieapparaat.

Een apparaat dat goede en lekkere koffie zet. Deze tip is natuurlijk voor de koffieliefhebbers. Een goede, lekkere kop koffie en/of espresso kan het leven een stuk mooier maken. Het is even een momentje voor jezelf op een drukke dag. Gun jezelf dit moment.

  1. Een goede, professionele laptop.

Vergeet dit niet. De meeste ergernissen op kantoor worden veroorzaakt door apparaten die niet naar behoren werken. Een goede laptop is essentieel. Een goede laptop valt namelijk niet opeens uit en werkt ten alle tijden snel en effectief. Ik raad mensen altijd aan om een Macbook Pro te kopen. Dit is een computer die de gebruiker niet teleurstelt. Het kost wat, maar levert meer op. Je kunt in sommige gevallen bijvoorbeeld ook een laptop op rekening / achteraf betalen, bijvoorbeeld met Afterpay.

  1. Goed licht.

Elektronica voor het kantoor

De toegevoegde waarde van goed licht wordt onderschat. Zorg voor licht dat niet te fel is. Gedimd licht is beter. Bij voorbaat een licht met een dimmer, zodat je het ’s avonds wat feller kan zetten wanneer het donkerder wordt.

De beste temperatuur om in de te werken verschilt per persoon, maar ligt doorgaans rond de 22 graden. Wanneer je kantoor in de zomer erg warm kan worden, zorg dan voor een airconditioning. Wanneer het juist in de winter erg koud kan worden, zorg dan voor een goede verwarming. Geen gasverwarming of goedkoop elektrisch kacheltje, maar een apparaat wat evenredig verwarmt. Je kunt in lijn hiermee ook denken aan een luchtbevochtiger om een prettige lucht te creëren in een duf, stoffig kantoor.

  1. Perfect internet.

Dit is voor veel MKB-ers het allerbelangrijkste. Goed internet is leven. Zonder internet kun je vaak niet werken. Kies niet voor de goedkoopste internetprovider, maar voor de beste met het meest betrouwbare netwerk. Zorg voor snel internet, zodat het downloaden en uploaden van grote files snel zal gaan. Tijd is namelijk geld. Problemen met internet kunnen je veel te veel tijd en frustratie kosten. Dat is allemaal onnodig. Zorg tegelijkertijd voor een goede router zodat je op de plekken waar je normaal werkt goed bereik hebt. Ben je al een wat groter bedrijf? Werk dan met een goede systeembeheerder samen. Om kosten te drukken kun je ook gebruik maken van refurbished / tweedehands netwerkapparatuur.

  1. Oortjes en boxjes.

Veel MKB-ers bellen regelmatig. Je telefoon aan je oor houden is ontzettend onhandig. Tijdens een lang gesprek krijg je last van je arm, maar bovendien kan je dan niet mee typen of even snel iets opzoeken op je laptop of telefoon. Koop oortjes van goede kwaliteit. Bij goedkope oortjes kan het geluid prima zijn voor jou, maar is het geluid voor je klant belabberd. Kies dus voor goede oortjes. Tegelijkertijd kunnen veel mensen wat leuke muziek waarderen ter ontspanning. Vergeet dus niet leuke boxjes die je per bluetooth kunt aansluiten op je laptop of telefoon.

 

Start-up

13 tips om je bedrijf succesvol op te starten

Wil jij je eigen bedrijf beginnen? Dat is een gedurfde stap, maar ook ontzettend gaaf om te doen. Wanneer je vanaf niets begint, begin je een start-up. Hoe pak je dit aan? Met deze 13 tips kun je je nieuwe bedrijf tot een succes maken.

Wat moet je doen om een bedrijf op te starten?

Er zijn ontzettend veel websites met tips en adviezen over hoe je je eigen start-up kunt opstarten. Er zijn veel dingen waar je aan moet denken. Ik raad je aan om je goed te laten informeren door de Kamer van Koophandel (KvK). Hier moet je sowieso een bezoekje aan brengen wanneer je je eigen bedrijfje opstart om je in te schrijven bij de KvK. Zij geven je niet alleen handige tips en adviezen, maar bieden ook informatie over de Belastingdienst.

Wanneer je je eigen start-up wilt opzetten, is het handig om je goed in te lezen. Maak to-do lijstjes en werk deze zorgvuldig af. Dan behoud je grip op alles waaraan je moet denken.

Welke factoren bepalen of je nieuwe start-up een succes wordt of niet? De volgende 13 tips kunnen ervoor zorgen dat je bedrijf slaagt.

13 tips voor een start-up

  1. Ken jezelf.

Ken jezelf

Wat is je motivatie? Hoeveel geld kun je inzetten? Wat ben je bereid te doen om je bedrijf tot een succes te maken? Het opstarten van een nieuw bedrijf is ontzettend intensief. Je zult hoe dan ook veel moeten opgeven. Heb je dat ervoor over? Realiseer je dit, zodat je jezelf niet voorbij loopt.

Maar ga ook een stapje verder. Hoeveel uur per week wil je werken? Wat kan je partner en gezin verdragen qua werktijden? Stem dit af met je partner, gezin, maar ook met je vrienden. Dan begrijpen ze je en leven ze met je mee.

Wat zal uw bedrijf maken of breken? Wat bepaalt of het een succes wordt?

  1. Kies een sector die bij je past.

Volg de oude formule van bedrijfsvoering: beantwoord aan een behoefte. Dit is de sleutel tot succes. Zorg dat je weet wat er leeft en dat je hier (volledig) aan kunt beantwoorden. Dan zul je een winstgevende onderneming kunnen opbouwen. Kennis van zaken is dus erg belangrijk.

  1. Is er een markt voor je producten of diensten?

Een van de grootste fouten die een startende ondernemer kan maken, is ervan uitgaan dat er een markt is voor zijn product, omdat de ondernemer zijn nieuwe ideeën ‘leuk’ vindt. Wat vinden anderen?

Bij dit punt is het essentieel om een marktonderzoek te doen, zodat je een goed beeld hebt van wat de consument/afnemer precies wilt. Nog steeds zijn er ontzettend veel ondernemers die een bedrijf opstarten met een product of dienst die totaal niet aansluit bij wat de markt wilt. Deze nieuwe ondernemingen zullen genadeloos ten onder gaan met grote financiële gevolgen voor de ondernemer.

  1. Maak een actieplan voor succes.

Wanneer je niet opzoek ben naar investeerders en niet een groot bedrag in je start-up hoeft te steken, heb je wellicht geen uitgebreid businessplan nodig. Toch heb je nog steeds een plan nodig. Dit plan geeft je doel aan, waar je heen wilt. Je moet uitstippelen hoe je daar gaat komen. Welke stappen zijn er nodig om je doel te bereiken? Je kunt dit plan bijstellen naarmate de tijd vordert. Toch helpt een actieplan om gefocust te blijven en ervoor te zorgen dat je in de goede richting gaat.

Actieplan onderneming starten

  1. Stel niet uit, maar pak aan.

Zorg ervoor dat je overal bovenop zit. Pak alles met beide handen aan. Los dingen meteen op. Door uitstelgedrag zal het opstarten van een bedrijf onnodig lang duren, wat hoge kosten met zich mee kan brengen. Totaal onnodig.

Tegelijkertijd kunnen startende ondernemers zich ook blind staren op allerlei details over het opstarten van bedrijven. Natuurlijk moet je een duidelijk actieplan en marktonderzoek hebben gedaan. Daarnaast moet heb je een KvK-nummer en BTW-nummer nodig om te kunnen starten met je onderneming. Toch zullen andere dingen duidelijk worden naarmate je bezig bent.

  1. Begin klein.

Veel mensen gaan ervan uit dat een ondernemer veel risico moet nemen. Dit is niet helemaal waar. Je moet wel je verstand erbij houden. Met name een start-up is erg kwetsbaar. Bij een kleine klap kan je op losse voeten komen te staan. Je moet eerst zorgen dat je sterker bent voordat je te veel risico gaat nemen. Pak het eerst klein aan en bouw dit vervolgens verder uit.

  1. Fouten maken mag.

Je bent een startende ondernemer. Niet alles gaan in één keer goed. Je mag een fout maken. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan, maar leer ervan. Geef niet anderen de schuld, maar ga door en geef niet makkelijk op. Jij hebt namelijk een goed plan voor ogen. Maak het tot een succes.

  1. Leer van anderen.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Veel ondernemers zijn je al voorgegaan. Van hen kan je leren. Leer ook van de branche waarin je zit en hou de ontwikkelingen in de gaten. Lees blogs, artikelen en volg trainingen en cursussen. Laat je informeren. Door vallen en opstaan hebben anderen het bereikt. Door hiervan te leren, kan jou veel leed bespaard blijven.

  1. Houd je bedrijf onder controle.

Blijf op de hoogte van je uitgaven en inkomen. Houd je bedrijfsgeld gescheiden van je privé inkomsten. Houd je aan de regels die zijn opgesteld, bijvoorbeeld de regels van de Belastingdienst.

  1. Je bedrijf is niet je baby.

Als je wilt dat je bedrijf doorgroeit, is het essentieel dat je anderen toelaat om taken uit te voeren. Dan kan jij je richten op het plannen en de ontwikkeling. Wanneer je dit niet doet, beperk je het groeipotentieel van je bedrijf.

  1. Weet hoe je investeerders kunt vinden.

Wanneer je een start-up begint, heb je wellicht (uiteindelijk) investeerders nodig. Weet waar je deze kunt vinden en hoe je ze kunt benaderen.

  1. Presenteer jezelf.

Magazine voor midden- en kleinbedrijf

Weet wat je kunt betekenen voor (potentiële) klanten, zet dit op papier en oefen deze pitch voor de spiegel. Overal zullen mensen vragen naar je werk en bedrijf. Wanneer je dit op een overtuigende en duidelijke manier kunt overbrengen, zul je continue je bedrijf in de picture zetten. Geef visitekaartjes uit. Zo ben je steeds bezig met nieuwe contact en lijntjes uitgooien. Er zal zeker een lijntje terugkomen met nieuwe kansen voor je bedrijf.

  1. Je bent nooit te oud om te leren en nieuwe dingen te proberen.

Een bedrijf, product en dienst zijn altijd in ontwikkeling. Iets wat nu werkt, zal over 10 jaar niet meer succesvol zijn. De manier waarop je altijd dingen hebt gedaan, zal niet altijd blijven werken. Hou je ogen open voor de nieuwe ontwikkelingen. Blijf altijd up-to-date. Hou je concurrenten in de gaten en luister naar je klanten.