Hoe word ik een succesvolle zzp-er?

Als je dit leest, wil je waarschijnlijk graag een zzp-er worden. Lekker freelance vanuit huis werken. Werken wanneer je wilt en in je huiskleding (joggingbroek, trui en sloffen) rondbanjeren door je huis. Ben je klaar voor je eerste klus?

Dan ben je met je neus in een eerste veelgemaakte denkwijze gevallen. Beginnende freelancer hebben vaak een romantisch beeld bij het werk. Ze denken dat freelance werk naar hen toekomt en ze vooral kunnen genieten van vrijheid. Alsof je thuis kan zitten ‘wachten’ op leuke, uitdagende, intrigerende opdrachten. De realiteit is echter dat je hard moet vechten voor werk. Het is hollen of stilstaan. Wanneer je echt werk nodig hebt, krijg je niets. Wanneer je overloopt van de opdrachten, krijg je nog meer opdrachten toegestuurd. Je bent afhankelijk van het werk wat je wordt gegeven door anderen.

Je moet blijven streven. Iets wat goed is, is nooit makkelijk.

Midden- en kleinbedrijf

Ik wil niet je dromen in je gezicht laten ontploffen, maar zzp-er zijn is hard werken. Echt hard werken. Het is geen 9 tot 5 baan. Je bent ontzettend afhankelijk en je werk is erg instabiel totdat je ‘het’ hebt gemaakt.

Toch zijn er een aantal geheimen om een succesvolle zzp-er te worden. Deze deel ik graag met je. Door deze stappen te volgen en vastberaden te zijn, kun je binnen enkele maanden een acceptabel inkomen hebben vergaard. Als ik het kan, kan jij het ook.

De eerste weken en maanden zullen een uitdaging zijn. Deze eerste periode zal veel van je vragen. Je zult hard moeten werken om werk te krijgen. Dit betekent vele onbetaalde uren maken. Het is afzien, veel onzekerheid en hard zoeken naar werk. Maar dat is wat je wilt, toch? Je wilt onafhankelijkheid en zelf je dag in kunnen delen.

Voordat je zzp-er wordt

Het proces om zzp-er te worden begint al eerder Er moet veel gebeuren en er moeten veel beslissingen worden genomen vóórdat je zzp-er wordt. Veel zzp-ers beseffen zich op een bepaald moment dat een ‘normale’ baan niet hun ding is. Dat ze liever niet voor een baas werken, maar zich juist zelf willen ontplooien. Veel zzp-ers houden absoluut niet van de 9 tot 5 mentaliteit, maar hebben liever meer vrijheid. Vrijheid is blijheid.

Zzp-ers werken over het algemeen in een sector waar ze al kennis, ervaring én een netwerk hebben. Dit zijn namelijk 10 stappen vooruit. Wanneer je geen kennis, ervaring (achtergrond) en een breed professioneel netwerk hebt op een bepaald gebied, val je letterlijk in het diepe en is de kans op slagen enorm klein.

Zzp-er > Vrijheid = Blijheid?

Succesvolle zzp-ers beginnen niet op de dag dat ze ontslag nemen bij hun baas, maar beginnen juist op de dag dat ze beseffen dat het freelancen hun manier van leven is. Tussen het kiezen om een freelancer te worden en er daadwerkelijk mee te beginnen, zit een hoop voorbereiding. Ik raad je aan om deze periode een betaalde baan aan te houden. Er moet tenslotte brood op de plank komen.

Hoe kun je dit aanpakken? Welke stappen moet je zetten om een succesvolle zzp-er of freelancer te worden? En met welke wetten heb je te maken als je ZZP’er wordt? Lees bijvoorbeeld deze mkb blog wet dba.

Tips om zzp-er te worden

  1. Neem contact op met iedereen die je ooit hebt gekend

Echt letterlijk iedereen. Deel de beslissing die je hebt gemaakt en vertel anderen erover. Vertel hen wat je gaat doen en waarmee je je bezig gaat houden. Laat ze weten wanneer je begint. Laat ze natuurlijk weten dat je open staat voor projecten. Spread the word! Iedereen moet het weten. Ze moeten zich realiseren dat ze jou zoeken.

succesvol zzp-er

Je kan hier niet vroeg genoeg mee beginnen. Elke opdracht is goed, zelfs wanneer deze aan het begin onderbetaald is. Je hebt namelijk ervaring, contacten en referenties nodig. Bovendien leer je ontzettend veel van deze eerste projecten. Deze kennis komt goed van pas wanneer je goede opdrachten krijgt, zodat je een goede klantenkring kan opbouwen.

Hou voor ogen dat je een klus zo snel mogelijk moet kunnen opleveren. Een potentiële klant wilt niet horen dat je ‘over een maand’ een opdracht kan opleveren. Dat kan namelijk te laat zijn. Hoe sneller hoe beter, want dan is de klant blijer. Wanneer dit betekent dat je in het weekend en ’s avonds door moet werken, klinkt dat voor een freelancer niet gek in de oren. Onregelmatig werken hoort namelijk bij het freelance werken. Alles voor een tevreden klant, want van hen ben je afhankelijk.

Deze stap kan je elk jaar weer herhalen. Laat iedereen weten wat je doet en waar je mee bezig bent. De mensen die je kent (privé, sociaal of professioneel) zijn namelijk allemaal onderdeel van je netwerk. Deel regelmatig dingen op social media en praat met iedereen over je werk. Laat ze weten wat je doet, want dan weten ze je te vinden als ze je nodig hebben. Werk is werk.

  1. Werk aan je eigen merk

Je bent je eigen merk. Je bent een ervaren [voeg hier je beroep is]. Je moet jezelf verkopen. Online en offline verkoop je jezelf. De beste marketingstrategie is om zeer goed werk op te leveren. Tevreden klanten komen namelijk terug én vertellen anderen over je goede werk. Bovendien kan je goed werk gebruiken als portfolio om anderen te overtuigen.

Wanneer je jezelf verkoopt, betekent dit dat jouw vaardigheden, persoonlijkheid en professionaliteit ontzettend belangrijk zijn. Denk hieraan. Hoe kom je over? Hoe communiceer je? Hoe denk je dat potentiële klanten je zien?

Presenteer jezelf dus op een professionele en overtuigende manier. Maak een compleet profiel aan op LinkedIn, maar zorg ervoor dat je andere profielen er ook professioneel eruitzien, zoals je Facebook en Instagram. Klanten Googelen namelijk naar je naam.

Een andere belangrijk tip is ervoor te zorgen dat je een naam maakt. Je kunt naam maken door goed werk op te leveren. Tot die tijd, kun je ook een naam maken door over je werk te schrijven of te laten zien wat je kan. Bijvoorbeeld in tijdschriften, op Youtube en op online blogs en professionele online pagina’s. Ook kun je professionele reacties geven op LinkedInpagina’s en beroepsgerichte websites. Meng je in deze online discussies op op online platforms, zodat mensen je naam horen. Hiermee werk je aan je digitale merk. Dit zorgt ervoor dat je

  • Makkelijk te vinden bent
  • Makkelijk wordt onthouden
  • Nuttige informatie kan geven
  • Als expert in je vakgebied kan worden gezien

Dit kan veel tijd in beslag nemen, maar hier kun je jaren van profiteren. Zie het als een investering in je eigen merk. Het is de tijd dus meer dan waard.

Netwerken

Richt je niet alleen op je digitale merk, maar netwerk ook face-to-face. Bijvoorbeeld bij netwerkevenementen, lezingen, conferenties en andere bijeenkomsten. In bijna alle sectoren hebben de visitekaartjes nog steeds een ontzettend belangrijke rol. Wanneer je een persoon persoonlijk ontmoet, geeft dit veel meer vertrouwen en blijft deze persoon veel beter hangen. Hier moet je je voordeel uit halen. Ontwerp dus je visitekaartje, laat er duizenden printen en ga er op uit.

  1. Schrijf een actieplan

Onderschat nooit de kracht van het plannen. Weet wat je doel is. Realiseer je piekfijn wat je wilt gaan doen. Weet welke stappen je moet doorlopen. Begin op tijd met het opstellen van je actieplan, het liefst enkele maanden voordat je je betaalde baan opgeeft.

Schrijf een bedrijfsplan en herformuleer deze naarmate je vorderingen maakt. Neem hier ook het financiële plaatje in op. Hoeveel wil je per maand verdienen? Hoeveel projecten zou je hiervoor elke maand moeten opleveren? Dan heb je een maandelijks streefdoel wat met name in de beginperiode zowel stress als rust kan opleveren. Stress wanneer je je maandelijks doel nog niet hebt gehaald, rust en zelfvertrouwen wanneer je deze wel hebt gehaald.

Naarmate de maanden voorbijgaan, zal je merken dat je je maandelijkse streefdoel makkelijker haalt. Dan kan je je doel vergroten, zodat je inkomen hoger wordt. Dit streefdoel laat je ook zien of je een drankje kan doen met je vrienden of dat je de laatste week droog brood moet eten.

Deze financiële kant van het zzp-er zijn, is de minst leuke kant. Niemand kiest voor een stressvol bestaan om je schamele inkomen bij elkaar te harken terwijl je 50 uur per week werkt. Toch heb jij ervoor gekozen. Kijk vooral naar de mooie kanten van je freelance werk, zoals de vrijheid en de voldoening die je eruit haalt.

Dit plan komt overigens handig van pas in je marketingstrategie. Bijvoorbeeld door de antwoorden op de volgende vragen te herformuleren:

  • Waar vind ik mijn beste klanten?
  • Hoe sluit ik een goede deal?
  • Wat is mijn minimum uurloon?
  • Kan ik mijn pitches wellicht bijschaven?
  • Hoe kan ik mijn vaardigheden verbeteren zodat deze beter aansluit op wat de klant wilt/zoekt?
  1. Wat doen je concurrenten?

Wees een spons en neem zoveel mogelijk informatie op. Bijvoorbeeld wat vrienden je vertellen en hoe (potentiële) klanten reageren. Lees blogs en advertenties van je concurrenten. Hoe pakken zij het aan? Hier kan je ongelooflijk veel van leren. Hiermee samenhangend moet je natuurlijk artikelen en blogs lezen gerelateerd aan je werkveld, zodat je altijd up-to-date blijft.

Ga bijvoorbeeld na hoe je klanten jou hebben gevonden en in hoeverre jij vindbaar bent. Hoe beter je vindbaar bent, hoe meer klanten je zullen contacteren.

Hoe kun jij je onderscheiden van je concurrenten? Kan jij dingen beter of een meer compleet plaatje bieden? Vermeld dit dan duidelijk op je website, social media en vertel dit duidelijk aan je klanten. Waarom moeten ze voor jou kiezen en niet voor een meer ervaren persoon?

Lever altijd beter werk dan anderen. Weer communicatiever, punctueler, nauwkeuriger, enzovoort. Dit streven kan erg stressvol zijn, dus houd jezelf in de hand. Toch moet je altijd het beste uit jezelf halen. Je bent tenslotte je eigen merk. Jouw werk is je beste visitekaartje.

Elke freelancer is anders. Er is niet één weg naar het Rome van zzp-ers. Kies de weg die bij je past en neem de bovenstaande tips sterk in overweging. Ga ervoor, maar loop jezelf niet voorbij!