Start-up

13 tips om je bedrijf succesvol op te starten

Wil jij je eigen bedrijf beginnen? Dat is een gedurfde stap, maar ook ontzettend gaaf om te doen. Wanneer je vanaf niets begint, begin je een start-up. Hoe pak je dit aan? Met deze 13 tips kun je je nieuwe bedrijf tot een succes maken.

Wat moet je doen om een bedrijf op te starten?

Er zijn ontzettend veel websites met tips en adviezen over hoe je je eigen start-up kunt opstarten. Er zijn veel dingen waar je aan moet denken. Ik raad je aan om je goed te laten informeren door de Kamer van Koophandel (KvK). Hier moet je sowieso een bezoekje aan brengen wanneer je je eigen bedrijfje opstart om je in te schrijven bij de KvK. Zij geven je niet alleen handige tips en adviezen, maar bieden ook informatie over de Belastingdienst.

Wanneer je je eigen start-up wilt opzetten, is het handig om je goed in te lezen. Maak to-do lijstjes en werk deze zorgvuldig af. Dan behoud je grip op alles waaraan je moet denken.

Welke factoren bepalen of je nieuwe start-up een succes wordt of niet? De volgende 13 tips kunnen ervoor zorgen dat je bedrijf slaagt.

13 tips voor een start-up

  1. Ken jezelf.

Ken jezelf

Wat is je motivatie? Hoeveel geld kun je inzetten? Wat ben je bereid te doen om je bedrijf tot een succes te maken? Het opstarten van een nieuw bedrijf is ontzettend intensief. Je zult hoe dan ook veel moeten opgeven. Heb je dat ervoor over? Realiseer je dit, zodat je jezelf niet voorbij loopt.

Maar ga ook een stapje verder. Hoeveel uur per week wil je werken? Wat kan je partner en gezin verdragen qua werktijden? Stem dit af met je partner, gezin, maar ook met je vrienden. Dan begrijpen ze je en leven ze met je mee.

Wat zal uw bedrijf maken of breken? Wat bepaalt of het een succes wordt?

  1. Kies een sector die bij je past.

Volg de oude formule van bedrijfsvoering: beantwoord aan een behoefte. Dit is de sleutel tot succes. Zorg dat je weet wat er leeft en dat je hier (volledig) aan kunt beantwoorden. Dan zul je een winstgevende onderneming kunnen opbouwen. Kennis van zaken is dus erg belangrijk.

  1. Is er een markt voor je producten of diensten?

Een van de grootste fouten die een startende ondernemer kan maken, is ervan uitgaan dat er een markt is voor zijn product, omdat de ondernemer zijn nieuwe ideeën ‘leuk’ vindt. Wat vinden anderen?

Bij dit punt is het essentieel om een marktonderzoek te doen, zodat je een goed beeld hebt van wat de consument/afnemer precies wilt. Nog steeds zijn er ontzettend veel ondernemers die een bedrijf opstarten met een product of dienst die totaal niet aansluit bij wat de markt wilt. Deze nieuwe ondernemingen zullen genadeloos ten onder gaan met grote financiële gevolgen voor de ondernemer.

  1. Maak een actieplan voor succes.

Wanneer je niet opzoek ben naar investeerders en niet een groot bedrag in je start-up hoeft te steken, heb je wellicht geen uitgebreid businessplan nodig. Toch heb je nog steeds een plan nodig. Dit plan geeft je doel aan, waar je heen wilt. Je moet uitstippelen hoe je daar gaat komen. Welke stappen zijn er nodig om je doel te bereiken? Je kunt dit plan bijstellen naarmate de tijd vordert. Toch helpt een actieplan om gefocust te blijven en ervoor te zorgen dat je in de goede richting gaat.

Actieplan onderneming starten

  1. Stel niet uit, maar pak aan.

Zorg ervoor dat je overal bovenop zit. Pak alles met beide handen aan. Los dingen meteen op. Door uitstelgedrag zal het opstarten van een bedrijf onnodig lang duren, wat hoge kosten met zich mee kan brengen. Totaal onnodig.

Tegelijkertijd kunnen startende ondernemers zich ook blind staren op allerlei details over het opstarten van bedrijven. Natuurlijk moet je een duidelijk actieplan en marktonderzoek hebben gedaan. Daarnaast moet heb je een KvK-nummer en BTW-nummer nodig om te kunnen starten met je onderneming. Toch zullen andere dingen duidelijk worden naarmate je bezig bent.

  1. Begin klein.

Veel mensen gaan ervan uit dat een ondernemer veel risico moet nemen. Dit is niet helemaal waar. Je moet wel je verstand erbij houden. Met name een start-up is erg kwetsbaar. Bij een kleine klap kan je op losse voeten komen te staan. Je moet eerst zorgen dat je sterker bent voordat je te veel risico gaat nemen. Pak het eerst klein aan en bouw dit vervolgens verder uit.

  1. Fouten maken mag.

Je bent een startende ondernemer. Niet alles gaan in één keer goed. Je mag een fout maken. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan, maar leer ervan. Geef niet anderen de schuld, maar ga door en geef niet makkelijk op. Jij hebt namelijk een goed plan voor ogen. Maak het tot een succes.

  1. Leer van anderen.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Veel ondernemers zijn je al voorgegaan. Van hen kan je leren. Leer ook van de branche waarin je zit en hou de ontwikkelingen in de gaten. Lees blogs, artikelen en volg trainingen en cursussen. Laat je informeren. Door vallen en opstaan hebben anderen het bereikt. Door hiervan te leren, kan jou veel leed bespaard blijven.

  1. Houd je bedrijf onder controle.

Blijf op de hoogte van je uitgaven en inkomen. Houd je bedrijfsgeld gescheiden van je privé inkomsten. Houd je aan de regels die zijn opgesteld, bijvoorbeeld de regels van de Belastingdienst.

  1. Je bedrijf is niet je baby.

Als je wilt dat je bedrijf doorgroeit, is het essentieel dat je anderen toelaat om taken uit te voeren. Dan kan jij je richten op het plannen en de ontwikkeling. Wanneer je dit niet doet, beperk je het groeipotentieel van je bedrijf.

  1. Weet hoe je investeerders kunt vinden.

Wanneer je een start-up begint, heb je wellicht (uiteindelijk) investeerders nodig. Weet waar je deze kunt vinden en hoe je ze kunt benaderen.

  1. Presenteer jezelf.

Magazine voor midden- en kleinbedrijf

Weet wat je kunt betekenen voor (potentiële) klanten, zet dit op papier en oefen deze pitch voor de spiegel. Overal zullen mensen vragen naar je werk en bedrijf. Wanneer je dit op een overtuigende en duidelijke manier kunt overbrengen, zul je continue je bedrijf in de picture zetten. Geef visitekaartjes uit. Zo ben je steeds bezig met nieuwe contact en lijntjes uitgooien. Er zal zeker een lijntje terugkomen met nieuwe kansen voor je bedrijf.

  1. Je bent nooit te oud om te leren en nieuwe dingen te proberen.

Een bedrijf, product en dienst zijn altijd in ontwikkeling. Iets wat nu werkt, zal over 10 jaar niet meer succesvol zijn. De manier waarop je altijd dingen hebt gedaan, zal niet altijd blijven werken. Hou je ogen open voor de nieuwe ontwikkelingen. Blijf altijd up-to-date. Hou je concurrenten in de gaten en luister naar je klanten.