Tips: Hoe richt ik mijn kantoor in – elektronica bestellen

Voor alle bedrijven is de inrichting van het kantoor een belangrijk aspect. Het kantoor is namelijk het visitekaartje van de onderneming. Met name voor het MKB is de kantoorinrichting echter belangrijk. Voor het MKB is het kantoor namelijk een erg persoonlijk iets. In dit artikel worden er tips besproken voor het inrichten van het kantoor. Dit artikel richt zich met name op elektronische aspecten. Nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen het werken namelijk een stuk aangenamer, prettiger en productiever maken. Met name dit laatste voordeel van elektronische kantoorartikelen is natuurlijk essentieel voor de groei van jouw onderneming.

Het midden- en kleinbedrijf (MKB) heeft een ontwikkeling doorgemaakt. Ieder midden- of kleinbedrijf is klein begonnen en is door hard werken, strategische beslissingen en goede producten gegroeid. Elke ondernemer zal dit aanvullen met ‘bloed, zweet en tranen’.

Elke onderneming begint thuis. Thuis komen namelijk de ideeën, maar groeit ook het lef. Veel ondernemers beginnen als zzp-er en freelancer. Gewoon thuis aan de keukentafel. Wanneer het bedrijf groeit, groeit ook de wens van een eigen kantoor. Het eerste eigen kantoor zal een representatieve plek zijn waar je klanten kunt ontvangen, maar ook een plek waar je veel productiever kan zijn dan thuis. Er is minder afleiding, er zijn minder (huishoudelijke) taken om te doen en je kunt je veel beter richten op je werk.

Kantoorinrichting thuis

Of je nu vanuit huis werkt aan de keukentafel, een eigen kantoor aan huis hebt of een extern kantoor, de volgende tips kunnen je helpen om een perfecte, rustgevende, maar productieve werkomgeving te creëren.

Kantoorinrichting tip 1: Je hoeft niet veel geld uit te geven

De meest inspirerende werkplekken kosten eigenlijk helemaal niet zoveel geld. De beste kantoren zijn de ruimtes die de mensen zelf hebben ingericht en gedecoreerd. De grootste techbedrijven zijn hier overigens een goed voorbeeld van. Hier zijn de kantoren heel persoonlijk en is er vaak gebruik gemaakt van spullen van marktplaats, een vlooienmarkt of een tweedehands winkel. En waarom ook niet? Google, Apple en Amazon doen het.

Het hoeft niet duur design te zijn. Kies wat dingen die bij jou en je product of dienst passen. Deze spullen geven namelijk precies de juiste uitstraling.

Kantoorinrichting tip 2: Maak ruimte

Veel MKB-ers met een thuiskantoor werken aan de keukentafel. In dit geval concurreert het huishoudelijk werk met het professionele werk. Je rekeningen liggen tussen de tijdschriften van je kinderen of je laptop staat op dezelfde tafel als waar je met je gezin luncht en waar je ’s avonds samen eet. Of terwijl je werkt, staat je partner de was op te vouwen aan dezelfde keukentafel. Dat werkt natuurlijk niet.

Het is veel productiever om een ruimte te creëren die geheel gericht is op je werk. Dan wordt je veel minder afgeleid en kun je je dus beter concentreren. Je zult merken dat je dan meer werk gedaan krijgt en je tijd veel efficiënter indeelt.

Ruimte maken op je werkbureau houdt ook in om de juiste opbergmogelijkheden te benutten. Denk bijvoorbeeld aan mappen, een boekenkast, een bord waarop je post-its kunt plakken, enzovoort. Geef alles een plekje zodat je alles netjes kunt opbergen. Dan heb je de ruimte, maar ook de rust in je hoofd, om je geheel op je werk te richten.

Kies wat je inspireert

Kantoorinrichting tip 3: Voeg toe wat je inspireert

Druk je eigen stempel op je werkruimte. Of dit nu een kantoor thuis of buitenshuis is; gedeeld of privé. Laat jezelf inspireren! Hoe meer je werkomgeving je inspireert, hoe inspirerender het voor je zal zijn.

Denk bijvoorbeeld aan herinneringen, plekken, gebeurtenissen of personen waar je een gelukkig en ontspannen gevoel bij krijgt. Een leuke vakantie, je droomplek, je gezin, partner of huisdier. Ben je dol op prullaria? Voeg ze dan vooral toe aan je werkomgeving. Hou je meer van netjes, opgeruimd en schoon? Wees dan niet te scheutig, maar houdt het overzichtelijk en rustig door te kiezen voor je favoriete objecten.

Vergeet hierbij niet wat planten en groen toe te voegen. In kantoren ontbreekt het vaak aan planten en bloemen. Dat is eigenlijk raar. Het kan je kantoor erg opfrissen. Niet alleen door de kleuren, maar ook door de geur en de natuurlijke luchtverfrissing.

Kantoorinrichting tip 4: Maak ruimte vrij voor belangrijke activiteiten

Aan een kantoor denken we vooral aan werken: een bureau, bureaustoel en laptop. Doe je niets anders tijdens je werkuren? Waarschijnlijk wel. De beste ideeën komen tijdens andere activiteiten. Zet bijvoorbeeld een lekkere stoel neer in je kantoor. Of qua elektronica: koop boxjes voor wat goed geluid uit je computer voor muziek of films.

Elektronica tip: koop goede boxjes voor je computer

Kantoorinrichting tip 5: Decoreer je kantoor met zowel mooie als essentiële spullen

Wat is het verschil tussen een saai kantoor en mooi kantoor? Een saai kantoor heeft een bureau, witte muren en verder niets. Het is inspiratieloos. Een mooi kantoor heeft persoonlijke items en is ontzettend inspirerend. Juist, inspirerend is het sleutelwoord. Daar wordt je namelijk productief van, maar ook vrolijk en gelukkig. Wanneer je ontzettend veel uren gaat doorbrengen op kantoor, kun je beter een plek creëren waar je blij van wordt.

Je mag je kantoor net zo behandelen als bijvoorbeeld je slaapkamer en woonkamer. Door mooie kleuren toe te voegen, essentiële objecten niet te vergeten en persoonlijke dingen te gebruiken die je een goed gevoel geven. Je mag zeker blij worden wanneer je je kantoor binnenkomt.

Breng bijvoorbeeld kleur aan in je kantoor. Niemand heeft ooit gezegd dat een kantoor alleen de kleuren wit, bruin en zwart mag hebben. Ook heeft niemand gezegd dat een kantoor chique en saai zou moeten zijn. Voeg persoonlijke dingen toe en dingen die je blij maken. Maar denk ook aan comfort. Een goede bureaustoel is essentieel voor een gezonde werkhouding.

Denk ook aan andere essentiële dingen. Welke spullen heb je nodig op je kantoor? Bijvoorbeeld een kapstok, printer, goed internet, een koffieapparaat voor goede koffie, enzovoort.

Elektronica tip: Vergeet niet om goed internet aan te leggen.

Zorg dat je de juiste spullen verzamelt die het werk plezieriger maken. Bijvoorbeeld goede opbergmogelijkheden zorgen ervoor dat je je niet stoort aan een rommeltje. Of misschien vind je het werken op een computer veel fijner dan het werken op een laptop. In dat geval is het erg belangrijk dat je een iCloud hebt, zodat je altijd toegang hebt tot belangrijke bestanden, maar ook zodat je niets kwijtraakt.

Elektronica tip: Denk aan je digitale dataopslag en schaf iCloud aan voor meer en veiliger werkgemak.

Elektronica kopen voor je kantoor

Kantoorinrichting tip 6: Gebruik functionele elektronica

Wist je dat technologische, elektronische snufjes ons leven een stuk gemakkelijker kunnen maken? Ja natuurlijk wist je dat al. Maar op het kantoor geldt hetzelfde!

Toch worden deze elektronische apparaten vaak ‘vergeten’ op het kantoor. Ze kunnen je echter helpen bij het beter concentreren op je werkzaamheden en ze kunnen je zelfs helpen om productiever te zijn. Wanneer je productiever bent, verdien je meer.

Er is echter nog een belangrijk voordeel aan het gebruik van elektronische apparaten op je kantoor. Elektronica kan je namelijk blijer maken. Het werk als zzp-er, freelancer en (startende) ondernemer kan erg stressvol zijn. Bovendien zal je vele uren op je kantoor doorbrengen. Zorg er dus voor dat je kantoor een plek is waar je blij van kunt worden.

Welke elektronische apparaten moet je voor je kantoor aanschaffen?

  1. Een koffieapparaat.

Een apparaat dat goede en lekkere koffie zet. Deze tip is natuurlijk voor de koffieliefhebbers. Een goede, lekkere kop koffie en/of espresso kan het leven een stuk mooier maken. Het is even een momentje voor jezelf op een drukke dag. Gun jezelf dit moment.

  1. Een goede, professionele laptop.

Vergeet dit niet. De meeste ergernissen op kantoor worden veroorzaakt door apparaten die niet naar behoren werken. Een goede laptop is essentieel. Een goede laptop valt namelijk niet opeens uit en werkt ten alle tijden snel en effectief. Ik raad mensen altijd aan om een Macbook Pro te kopen. Dit is een computer die de gebruiker niet teleurstelt. Het kost wat, maar levert meer op. Je kunt in sommige gevallen bijvoorbeeld ook een laptop op rekening / achteraf betalen, bijvoorbeeld met Afterpay.

  1. Goed licht.

Elektronica voor het kantoor

De toegevoegde waarde van goed licht wordt onderschat. Zorg voor licht dat niet te fel is. Gedimd licht is beter. Bij voorbaat een licht met een dimmer, zodat je het ’s avonds wat feller kan zetten wanneer het donkerder wordt.

De beste temperatuur om in de te werken verschilt per persoon, maar ligt doorgaans rond de 22 graden. Wanneer je kantoor in de zomer erg warm kan worden, zorg dan voor een airconditioning. Wanneer het juist in de winter erg koud kan worden, zorg dan voor een goede verwarming. Geen gasverwarming of goedkoop elektrisch kacheltje, maar een apparaat wat evenredig verwarmt. Je kunt in lijn hiermee ook denken aan een luchtbevochtiger om een prettige lucht te creëren in een duf, stoffig kantoor.

  1. Perfect internet.

Dit is voor veel MKB-ers het allerbelangrijkste. Goed internet is leven. Zonder internet kun je vaak niet werken. Kies niet voor de goedkoopste internetprovider, maar voor de beste met het meest betrouwbare netwerk. Zorg voor snel internet, zodat het downloaden en uploaden van grote files snel zal gaan. Tijd is namelijk geld. Problemen met internet kunnen je veel te veel tijd en frustratie kosten. Dat is allemaal onnodig. Zorg tegelijkertijd voor een goede router zodat je op de plekken waar je normaal werkt goed bereik hebt. Ben je al een wat groter bedrijf? Werk dan met een goede systeembeheerder samen. Om kosten te drukken kun je ook gebruik maken van refurbished / tweedehands netwerkapparatuur.

  1. Oortjes en boxjes.

Veel MKB-ers bellen regelmatig. Je telefoon aan je oor houden is ontzettend onhandig. Tijdens een lang gesprek krijg je last van je arm, maar bovendien kan je dan niet mee typen of even snel iets opzoeken op je laptop of telefoon. Koop oortjes van goede kwaliteit. Bij goedkope oortjes kan het geluid prima zijn voor jou, maar is het geluid voor je klant belabberd. Kies dus voor goede oortjes. Tegelijkertijd kunnen veel mensen wat leuke muziek waarderen ter ontspanning. Vergeet dus niet leuke boxjes die je per bluetooth kunt aansluiten op je laptop of telefoon.